|
||
|
||
|
Distroptiek Abonnementsreglement (01-01-2019) Artikel 1. Abonnement 1. In
Nederland gevestigde optiekbedrijven kunnen, door abonnee te worden, gebruik
maken van het Distroptiek-systeem. Zulks geschiedt door schriftelijke
aanmelding bij en acceptatie door de Stichting Distroptiek, Graselaan 4, 1185 JD Amstelveen. 2. Een
als zodanig geaccepteerd optiekbedrijf wordt hierin aangeduid als
'abonnee-opticien'. Het abonnement wordt aangegaan tenminste tot en met 31
december van het jaar waarin aanmelding plaatsvindt en geldt vervolgens
telkens voor een kalenderjaar behoudens opzegging. 3. Iedere
abonnee-opticien heeft het recht op aansluiting als abonnee bij de Stichting
Optiplaza, zonder daarvoor een verdere vergoeding te zijn verschuldigd. Op de
aansluiting bij Optiplaza zijn van toepassing de Optiplaza
abonneevoorwaarden. Artikel 2. Abonnementsgeld 1. De
'abonnee-opticien' is per jaar abonnementsgeld
verschuldigd. Bij aanmelding in de loop van een kalenderjaar vindt
facturering van abonnementsgeld plaats naar rato van het nog niet verlopen
gedeelte van dat jaar. Het abonnementsgeld wordt jaarlijks door de Stichting
Distroptiek vastgesteld. Voor het jaar 2025 bedraagt het
abonnementsgeld: Euro 654,00 ex. btw. 2. Het
abonnementsgeld moet bij vooruitbetaling aan het begin van ieder kalenderjaar
worden voldaan. Distroptiek stuurt de ‘abonnee-opticien’
daartoe een factuur. Het verschuldigde bedrag dient binnen 30 dagen na
factuurdatum te worden betaald op: bankrekeningnummer NL17 INGB 069.01.31.046
ten name van de Stichting Distroptiek. 3. Bij
niet tijdige betaling kan de Stichting Distroptiek haar diensten opschorten,
totdat volledige betaling heeft plaatsgevonden. Bij het opnieuw opstarten van
de dienstverlening is de 'abonnee-opticien' opnieuw
aansluitkosten verschuldigd. Na ontvangst van de betaling daarvan zal de
bezorgdienst worden hervat. Bij wanbetaling zal de hierna genoemde
afleverkluis worden verwijderd. Artikel 3. Afleverkluis De 'abonnee-opticien' werkt mee aan het
aanbrengen en in stand houden van een Distroptiek afleverkluis bij zijn
vestiging en zal de afleverkluis goed beheren. De afleverkluis mag
uitsluitend worden gebruikt voor communicatie tussen de 'abonnee-opticien' en de bij Distroptiek aangesloten leveranciers.
De afleverkluis blijft eigendom van de Stichting Distroptiek. Artikel 4. Bezorging Binnen het
Distroptiek-systeem worden, op werkdagen, 's-avonds de zendingen bij de
betrokken leveranciers opgehaald en bezorgd vóór 8.00 uur de volgende ochtend
bij de 'abonnee-opticien' in de afleverkluis. Dit
gebeurt derhalve op maandag- t/m vrijdagavond resp. dinsdag- t/m
zaterdagochtend. Artikel 5. Karakter en grootte zendingen Het Distroptiek-systeem omvat een bezorgdienst. Met deze
bezorgdienst worden verstuurd: alle soorten brillenglazen, kleine zendingen
monturen, contactlenzen, onderdelen en alle andere optische handelsgoederen,
verpakt in Distroptiek verpakkingsmateriaal in een afsluitbare Distroptiek wisselbox voorzien van de naam van de 'abonnee-opticien'.
Verder kan gebruik worden gemaakt van andere door Distroptiek goedgekeurde
verpakkingen. Zendingen die qua omvang niet passen in de door Distroptiek
goedgekeurde verpakkingen kunnen niet via het nachtkoeriersnet worden
bezorgd. De 'abonnee-opticien' dient
aantekening te houden van de zendingen om gericht te kunnen optreden bij een
eventuele vermissing of verkeerde bezorging. Indien klachten ontstaan zoals:
verkeerd ontvangen, niet ontvangen, gebroken of beschadigd ontvangen, dient
de ' abonnee-opticien' contact op te nemen met de
betreffende Distroptiek leverancier. Klachten dienen gemeld (telefonisch of per e-mail)
te worden aan de helpdesk van PS-nachtdistributie
vóór 12.00 uur de dag na verzending. Schades of vermissingen op zaterdag
moeten worden gemeld op maandag vóór 12.00 uur. Artikel 7. Verantwoordelijkheden 1.
De
verantwoordelijkheid voor de via het Distroptiek-systeem door leveranciers
verzonden zaken berust bij de betrokken leverancier en de Stichting
Distroptiek tot het moment van aflevering in de afleverkluis. Schade en
vermissingen van heenzendingen verzonden via Distroptiek worden door
Stichting Distroptiek en de betrokken leverancier vergoed. 2. In
geval van een beschadigde afleverkluis zal de Stichting Distroptiek respectievelijk
de ingeschakelde vervoerder de zending niet afleveren. Deze schade zal worden
gerapporteerd, waarna adequate maatregelen worden getroffen ten aanzien van
de opvang van de aflevering en de reparatie of vervanging van de kluis. Artikel 8. Retourzendingen 1. Bij de aflevering van heenzendingen
worden bestellingen en retourgoederen van de 'abonnee opticien' bestemd voor
de betrokken leveranciers meegenomen. Bestellingen en retourzendingen worden
slechts meegenomen voor zover in de afleverkluis aanwezig en mits gebruik
wordt gemaakt van het Distroptiek bestel- en aflevermateriaal c.q.
retourbonnen. Elke aangesloten leverancier stelt deze materialen gratis ter
beschikking van de ‘abonnee-opticien’. De betreffende materialen blijven te
allen tijde eigendom van de Stichting Distroptiek en mogen uitsluitend worden
gebruikt voor het doel waarvoor zij ter beschikking zijn gesteld. 2. De 'abonnee-opticien'
is verantwoordelijk voor door hem in de afleverkluis geplaatste bestellingen,
documenten en retourgoederen. Retour-zendingen komen niet in aanmerking voor
schadevergoeding van de Stichting Distroptiek behoudens in die gevallen
Stichting Distroptiek verhaal kan halen op de betrokken vervoerder. Artikel 9. Einde abonnement 1. De
'abonnee-opticien' kan zijn abonnement beëindigen
per het einde van een kalenderjaar door schriftelijke opzegging aan de
Stichting Distroptiek met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste
drie maanden. 2. De
Stichting Distroptiek kan het abonnement van de 'abonnee-opticien'
beëindigen per het einde van een kalenderjaar door schriftelijke opzegging
aan de 'abonnee-opticien' met in achtneming van een
opzegtermijn van drie maanden. Tussentijdse opzegging door de Stichting
Distroptiek is mogelijk indien de 'abonnee-opticien'
zijn verplichtingen uit hoofde van het abonnement niet nakomt. In dat geval
dient de Stichting Distroptiek de 'abonnee-opticien'
tevoren schriftelijk te hebben geïnformeerd en gelegenheid te hebben gegeven
om binnen een redelijke termijn alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. 3. Bij
tussentijdse beëindiging van het abonnement blijft voor de lopende periode
het volledige abonnementsgeld verschuldigd. Behalve in geval van bedrijfbeeindiging. Hierbij geldt een opzegtermijn van
drie maanden. De afleverkluis zal bij of na het beëindigen van het abonnement
door de Stichting Distroptiek worden weggehaald.
|
|
|
|